De Chatbot technologieën en kunstmatige intelligentie worden steeds beter. Misschien vraag jij je wel af of nu wel de juiste tijd is om Chatbots te gebruiken voor jouw producten/diensten.

Hier zijn de 15 redenen om te investeren in een Chatbot.

Je hebt al een blog

Een chatbot kan fungeren als een nieuwsverspreider voor jouw blogs. Blog posts kunnen bijvoorbeeld met pushmeldingen op Facebook Messenger of WhatsApp verzonden worden. Messaging berichten hebben over het algemeen een hogere open rate dan e-mails.

Je hebt al een e-mail marketing lijst

Met een Chatbot kun je de berichten sturen naar jouw relaties, op dezelfde manier als bij een e-mail campagne. Het verschil is dat de Chat berichten natuurlijker en resvponsiever aanvoelen.

Je investeert al in Facebook advertenties

Chat bericht-advertenties zijn effectieve middelen voor Chatbots om bijvoorbeeld contactgegevens van klanten te verzamelen en gebruikers te laten inschrijven voor toekomstige nieuwsberichten.

Je doet al aan marketing automatisering

Chatbots ondersteunen marketingautomatisering — planning, herinneringen, enquêtes en meer. Dat kan bijvoorbeeld via Facebook Messenger met een Chatbot, waar je meer betrokkenheid van een bezoeker krijgt dan met andere traditionele middelen zoals een e-mail.

Chatbots worden aangesloten op de relevante bedrijfssystemen om de lead- en klantgegevens vanuit een CRM te verbinden met belangrijke activiteiten zoals leadbeheer, e-mailmarketing, webanalyse en meer.

Je verstuurt al drip e-mail campagnes.

Drip-marketing werkt prima samen met Chatbots. Bijvoorbeeld tijdens een lang onboarding-proces om de nieuwe gebruikers door de nieuwe functionaliteiten van de software heen te leiden.

Een deel van jouw customer support doe je al via een live Chat.

Een customer support uitvoeren via een live Chat is goed, maar niet goed schaalbaar als bij een Chatbot. Chatbots kunnen duizenden gesprekken tegelijkertijd voeren.

Je hebt al een veel geraadpleegde FAQ’s

Chatbots zijn goed in het beantwoorden van veelgestelde vragen. Deze kunnen de vragen beantwoorden op basis van de sleutelwoorden die de gebruikers opgeven.

Je wilt een betere conversie funnel

Met een Chatbot kun je doeltreffende vraagformulieren aanbieden in een natuurlijke en vertrouwde Chat gebruikersinterface.

Je bent het lage aantal open e-mails zat.

Het gemiddelde open e-mailpercentage is 10–15%. De gemiddelde betrokkenheid rate bij bijvoorbeeld een Facebook Messenger Chatbot is 70–80%.

Je wilt 24/7 interactieve klantenservice

Je kunt een Chatbot overal ter wereld inzetten. Een Chatbot werkt 24/7, 365 dagen per jaar en spreekt meerder talen.

Je wilt meer verkopen (wie niet?).

53% van de klanten is vaker bereid om een aankoop te doen wanneer zij de mogelijkheid hebben om via de Chat berichten hulp of aanbiedingen te krijgen.

Jouw klanten werken liever met een chatbot.

56% van de mensen wil liever berichten sturen dan de klantenservice opbellen. Misschien, omdat je niet 2 uur aan de telefoon hoeft te hangen voordat je een wens of een klachtbericht kunt achterlaten?

Er is een mogelijkheid om de Chatbot over te nemen door een menselijke collega

Met Chatbots kunt je de klantenservice opschalen. Een Chatbot kan alle basisvragen uitstekend verwerken en een menselijke collega kan op elk gewenst moment in springen en het gesprek overnemen waar nodig.

Jouw concurrenten gebruiken Chatbots

Elke maand worden er bijvoorbeeld twee miljard Facebook-berichten verzonden tussen bedrijven en klanten. Mochten jouw concurrenten nog geen Chatbots gebruiken om met klanten te praten, dan is dit het moment om de concurrenten voor te zijn!

Je wilt klanten ontmoeten op het juiste moment en het juiste plek

Er is geen twijfel mogelijk over het feit dat een groot deel van jouw klanten op platformen zoals Facebook, WhatsApp en Instagram zitten. Deze platformen hebben allemaal de mogelijkheid om te communiceren via de Chat berichten. Chatbots toepassingen bedenken hiervoor is dus een waardevolle investering.