1,4 Miljard mensen gebruikt berichten-apps

Volgens BI Intelligence zijn de top vier berichten-apps groter dan de top vier online sociale netwerken. Volgens eMarketer gebruikten meer dan 1,4 miljard mensen berichten-apps in 2016. In 2019 zal meer dan 25 procent van de wereldbevolking (ongeveer 1,75 miljard mensen) mobiele berichten-apps gebruiken.

Chatbots tijdperk is aangebroken, mensen zijn er klaar voor

Volgens een rapport ( Humanity in the Machine) van media- en marketingbedrijf Mindshare, zou 63 procent van de mensen een online chatbot overwegen om te communiceren met een bedrijf of merk. Een enquête uitgevoerd door myclever Agency wees uit dat zij chatbots zouden gebruiken om “snelle antwoorden” te krijgen.

Mensen willen via chat contact opnemen met retailers

Volgens [24]7 geven 29 procent van de mensen de voorkeur aan online chat- en berichten-apps om contact op te nemen met retailers bij het nemen van een aankoopbeslissing. De consument is eerder bereid om via een Chatbot contact op te nemen dan via e-mail met een winkelier (27 procent).

Er zijn meer dan 30.000 Facebook-chatbots

Vanaf september 2018 waren er 30.000 chatbots op Facebook. Die chatbots zijn door miljoenen mensen in 200 landen gebruikt.

De meeste Chatbot-gesprekken beginnen met “Hallo”

“Hoi” en “hallo” zijn de twee meest populaire manieren om een gesprek met een chatbot te starten, volgens Dashbot.io, een Chatbot Analytics bedrijf. Andere populaire berichten waren vragen, “hey”, “help”, “yes” en een duim omhoog icoontje.

Consumenten zijn klaar om dingen te kopen via Chatbots

37 procent van de Amerikanen zegt bereid te zijn om een aankoop te doen via een chatbot, volgens DigitasLBi. Gemiddeld zouden consumenten meer dan $55 per aankoop uitgeven. Als er een chatbot beschikbaar zou zijn, zou 33 procent van de inwoners van het Verenigd Koninkrijk basisartikelen zoals kleding en eten kopen, volgens myclever Agency.

Consumenten houden niet van slechte Chatbots

Een slechte Chatbot ervaring kan duur komen te staan. Volgens de DigitasLBireport zei 73 procent van de Amerikanen dat ze de Chatbot van een bedrijf niet zouden gebruiken na een slechte ervaring. Volgens het rapport van Mindshare zou 61 procent van de mensen het frustrerender vinden als een Chatbot een probleem kon oplossen in plaats van een mens.

Consumenten willen aanbevelingen van Chatbots

37 procent van alle consumenten — en 48 procent van de millennials — staat open voor aanbevelingen of advies van Chatbots, volgens DigitasLBi. Als we dit verder uitsplitsen, zijn consumenten geïnteresseerd in aanbevelingen voor producten uit winkels (22 procent); hotels / accommodaties (20 procent); reizen (18 procent); producten van een apotheek (12 procent); en mode / stijl (9 procent).

Duidelijk een onderscheid tussen een Chatbot en mens

Een meerderheid van de consumenten (75 procent) zei dat ze wilden weten of ze aan het chatten zijn met een Chatbot of een mens (48 procent beschouwde chatbots die zich als “griezelig” voordeden), volgens Mindshare. Volgens DigitasLBi weet 60 procent van de consumenten aan te geven dat het om een Chatbot gaat. Met name door het robotachtige en kunstmatige karakter van de antwoorden die een Chatbot geeft.

Chatbots zijn vanaf 2029 niet van mensen te onderscheiden

Ray Kurzweil, een uitvinder, futurist en ingenieur bij Google (die ontzettend goed is in het doen van nauwkeurige voorspellingen) voorspelt dat Chatbots vanaf het jaar 2029 de taalvaardigheid van het menselijke niveau zullen hebben.

“Als je denkt dat je een zinvol gesprek kunt voeren met een mens, hetzelfde kun je ook met een gesprek ondersteund door AI technieken in 2029. Maar al eerder kunnen we al hele interessante gesprekken met Chatbots voeren”

Mensen in China zijn helemaal gek van Chatbots

Xiaoice is volgens Engadget een super populaire chatbot in China. De gemiddelde gespreksduur is 23 gesprekken per sessie (CPS). De gemiddelde CPS voor vrijwel elke andere chatbot: 1,5 tot 2,5.

Binnenkort zullen Chatbots ook super populair zijn in Nederland. Ben je klaar voor de Chatbot revolutie?